De Ierse prijsvechter Ryanair bereidt zich voor op een prijzenoorlog en verdere uitbreiding van haar capaciteit, ondanks dat de winstverwachting misschien moet worden aangepast.

Ryanair vervoerde in de maanden april-juni 11 procent meer passagiers en maakte 4 procent meer nettowinst dan een jaar eerder. Nog steeds schat Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij dat het de winstverwachting van 12 procent voor het hele jaar tot eind maart 2017 waar kan maken, maar tekende wel aan dat de Brexit een portie onzekerheid oplevert.

Financieel directeur Neil Sorahan zegt tegen The Financial Times dat de vliegmaatschappij zal uitbreiden buiten het Verenigd Koninkrijk maar juist de frequenties van en naar de Britse basis Londen Stansted naar beneden zal bijstellen.

Prijzenoorlog

Een prijzenoorlog lijkt er ook aan te komen, want Ryanair zegt bereid te zijn haar meer dan 350 vliegtuigen te vol te krijgen tegen nog lagere prijzen. In het lopende kwartaal ging de gemiddelde ticketprijs al met 6 procent omlaag. In het vorige kwartaal zag Sorahan een daling van 10 procent jaar op jaar.

“Als je de laagste kosten en een behoorlijk sterke balans hebt, zoals wij, dan is het niet te stuiten”, zei Sorahan over de verdere expansie. “We zitten nu op zoveel primaire luchthavens en krijgen karrenvrachten aan kansen om te groeien, dus het is eenvoudiger om de markt te stimuleren en mensen te overtuigen dat ze willen reizen.”

Nieuwe routes

Er moeten in het winterschema 133 nieuwe routes bijkomen, vertelde CEO Michael O'Leary eerder. Vooral de nu al drukke Ryanair-bases als Charleroi en Berlijn-Schönefeld krijgen nieuwe routes vanaf eind oktober. Op de voornaamste luchthaven van Oslo, Gardermoen, gaat Ryanair dit najaar debuteren met twee verbindingen.

Om de Hongaarse concurrent Wizz Air onder druk te zetten, gaat Ryanair ook vliegen op Warschau-Chopin, Timisoara, Craiova (beiden in Roemenië) en het Servische Nis.

Of de Ieren vanuit Amsterdam ook naar andere bestemmingen dan Dublin gaan vliegen, is nog niet bekend. De wens zou wel bestaan om Schiphol te verbinden met Barcelona, Madrid, Rome, Berlijn en Stansted. In elk geval de laatste lijkt onzeker.

Maar O'Leary ziet op langere termijn een concurrentievoordeel die zijn Ryanair als Iers bedrijf heeft ten opzichte van Britse vliegmaatschappijen. Die moeten wellicht routes of belangen afstoten, is zijn vermoeden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl